Zmeny v obchodnom registri: Na čo by ste nemali zabudnúť v roku 2025

Aktualizácie, ktoré vám môžu ušetriť problémy – aj peniaze

Obchodný register je zrkadlom právneho stavu vašej spoločnosti. Správnosť údajov v registri neodráža len právnu istotu, ale často rozhoduje aj o vašej dôveryhodnosti voči obchodným partnerom, bankám či verejným inštitúciám. V posledných rokoch nastali v právnej úprave viaceré zmeny, ktoré majú dopad na podnikateľské subjekty, a to nielen z pohľadu formálnych povinností, ale aj z pohľadu potenciálnych sankcií. Zároveň dochádza k zmene osôb v rámci obchodných spoločností (konateľ, spoločník). Na správne fungovanie obchodnej spoločnosti je potrebné vykonať zmeny údajov v obchodnej spoločnosti.

Ako advokátska kancelária sledujúca legislatívne novinky pozorne, prinášame prehľad najdôležitejších zmien a odporúčania pre vašu prax.

1. Digitalizácia konaní a elektronická komunikácia s registrom

Od 1. januára 2023 platí povinnosť komunikovať s obchodným registrom výlučne elektronicky. Pre právnické osoby to znamená:

  • podávanie návrhov na zápis, zmenu alebo výmaz výlučne cez portál slovensko.sk,
  • povinnosť elektronickej autorizácie dokumentov.

Naša rada: Ak nemáte prehľad o Vašej schránke na doručovanie alebo si nie ste istí, ako správne autorizovať dokumenty, obráťte sa na odborníka. Chybné podanie môže predĺžiť zápis aj o niekoľko týždňov.

2. Zverejňovanie údajov o konečnom užívateľovi výhod

V súvislosti s bojom proti praniu špinavých peňazí je už niekoľko rokov povinné zapisovanie údajov o konečnom užívateľovi výhod. Od novely zákona v roku 2022 je kontrola týchto údajov sprísnená:

  • údaje musia byť pravdivé, aktuálne a preukázateľné,
  • nesplnenie môže viesť k pokutám až do výšky 3310 EUR.

Naša rada: Obráťte sa na nás a vykonajte zápis konečného užívateľa výhod. Vyhnete sa tak možným komplikáciám. Zároveň Vám poskytneme informácie o tomto inštitúte.

Ako vám vieme pomôcť

Naša advokátska kancelária poskytuje komplexné poradenstvo v oblasti obchodného registra Vieme Vám zabezpečiť:

  • prípravy kompletných dokumentov na zápis a zmenu údajov v obchodnom registri,
  • možnosť vykonať zmenu údajov bez potreby osobných stretnutí (využitím elektronickej komunikácie),
  • možnosť uhradiť súdny poplatok za vykonanie zápisu zmien za Vás (Vaša zažať prichádza až po samotnom vystavení faktúry)
  • rýchle riešenie vecí a prípravu dokumentov do niekoľkých hodín,

Kontaktujte nás a dohodneme si ďalší postup vo veci.

JUDr. Júlia Krajčírová

advokátska koncipientka

interná doktorandka na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach